Založ si blog

Denník Pravda moja druhá celoživotná láska – návraty do minulosti

Veľmi mladý, ako baťovský učeň – predavač, som sa v roku 1949 do teba zaľúbil. Náhoda mi dopriala stať sa tvojím trvalým odberateľom.

Môj vedúci v predajni BAŤA prejavil záujem vstúpiť do radov strany a tak mu v rámci kandidátskej lehoty uložili získať jedného predplatiteľa denníka Pravda. Namiesto presviedčania ma rovno prihlásil na trvalý odber a dopredu zaplatil predplatné na jeden rok.

Tak som sa ja moja milá Pravda stal tvojím ctiteľom, vášnivým čitateľom a dlho jediným a najmladším odberateľom v rodnej obci. Veľkým formátom si vyčnievala z poštárskej tašky, v ktorej ťa naša skromná a úctivá „listonoška“ Justína ľahko našla. Dokonca ťa rada vytŕčala dedinčanom s poznámkou, že nastupuje nová éra a že sa jej netreba báť, lebo veď bude už lepšie.

Hoci ty, moja milovaná, si v povojnovom období prekypovala optimizmom, tá lepšia doba neprichádzala tak rýchlo, ako to zgniavený povojnový národ očakával. Povojnových škôd, ktoré mali prioritu bolo priveľa.

Húževnato si zvolávala ľudí do budovateľskej práce, do industrializácie agrárneho Slovenska, ale výzvy sa len ťažko napĺňali. Mnohí sa desili voči banským tunelom i oceľovým pilinám v nových strojárskych podnikoch. Na akcii „sedemdesiattisíc mužov do výroby“ si sa poctivo podieľala, avšak novorodiacemu priemyslu na Slovensku to nestačilo. Na pomoc prišli tzv. „Robkori“ – Robotnícky korešpondenti, medzi ktorých som sa vďaka novinárovi Schuttovi z Prievidze zaradil aj ja, hoci len v závodnom časopise.

Medzi menej publikovanú, ba až utajovanú menovú reformu v 1953, si zaradila rozsiahle reportáže venované úmrtiu Stalina a Gottwalda. Ani mimoriadnej udalosti z môjho rodného kraja – uvedeniu Oravskej priehrady do činnosti si nevenovala veľa pozornosti, hoci ju otváral predseda vlády Široký.

Suplovala si s roľníckymi novinami v socializácii dediny, kde Orava i Kysuce dlho zaostávali. Do poslednej chvíle, na rozdiel od dneška, si tajila realizáciu prestavby štátnej správy k 1.7.1960 s názvom „Nová územná organizácia štátu“. 

Vrcholom tvojich publikačných aktivít bolo odhaľovanie kultu osobnosti po 22. zjazde Komunistickej strany Sovietskeho zväzu. Verná pospolitému ľudu si verila, že kult vykape aj s jeho nositeľmi.

Nevykapal.  Pozakrýval sa inými udalosťami. Najskôr ho pritúlil socializmus s ľudskou tvárou, ktorý padol za obeť normalizácii. Nástupu Dubčeka do vedenia strany si venovala mimoriadnu pozornosť, no len do chvíle vstupu spojeneckých vojsk na naše územie aby vraj ochránili naše spoločenstvo. 

Neochránili. Socializmus sa rútil do zabudnutia, vystriedala ho nová demokracia, ktorá nám priniesla slobodu, voľnosť pohybu, zrušila hraničné rampy i štátostranu, aby nakoniec rozobrala štátny majetok. Na prvé miesto si aj ty v tom čase pochopiteľne zaradila voľnosť pohybu a slobodu slova, ktorá je mnohým nanič.

Ty Pravda, láska moja celoživotná, ako by si zo zmenenej situácie u nás i v Európe strácala orientáciu a menila sa na bulvár. Odmietal som bulvár, aj teba. Odmietal som všetky lichôtky o novej spoločnosti. Hoci som nemal vo všetkom pravdu, nezavrhol som ťa úplne. Stal som sa trvalým zákazníkom v stánkoch PNS.

V nových pomeroch, keď aj ty si sa prinavrátila k „normálu“ a svojou dôveryhodnosťou k denníku s jasným poslaním, ťa znova sledujem a poctivo čítam od prvej do poslednej strany. Znova s tebou začínam a končím deň. A nebanujem!

Za ten náš dlhoročný vzťah som cez teba spoznal mnoho dobrého i zlého. Zbožňoval som ťa keď si prekypovala optimizmom, ktorý bol moje náture  vždy blízky. Oveľa ťažšie som znášal tie negatíva, ktoré hýbali tvojou novinárskou silou a mocou. Myslím si, že žabomyšie vojny spoločnosti skôr škodia ako pomôžu.

Nesmiernym prínosom pre všeobecný rozhľad boli a sú tvoje prílohy. Ešte aj dnes sa rád vraciam k odloženým „zbytkom“ tvojej Nedeľnej Pravdy, kde nájdem vždy niečo zaujímavé a poučné. Z dnešných príloh sú môjmu srdcu blízke najmä Víkendy a Krížovky.

Cítim sa tvojím dobrým priateľom a aj preto si kladiem za povinnosť povedať ti to, čo sa mi nepáči.

Myslím, že až priveľa priestoru poskytuješ tým, ktorí prelietavajú z jednej politickej strany do druhej. Pre mňa a zrejme i väčšinu našej pospolitosti takíto politici majú nulovú hodnotu.

Ešte stále v tvojej obsahovej stránke nachádzam príliš veľa negatívneho a pesimistického obsahu. Chápem, že „Slovač to žere“, no bez pozitívnych afirmácií a pozitívnych príkladov, ťažko budeme hľadať „nové tváre“, ochotné a schopné progresívne naštartovať nevyhnutné zmeny v spoločnosti.   

Mám tiež pocit, že v niektorých prípadoch zastávaš jednostranný názor a už menej priestoru vytváraš pre iný názor. Napríklad taká voľba generálneho prokurátora by si zaslúžila oveľa väčší okrúhly stôl a širší priestor pre odbornú i laickú diskusiu.

Možno by si vedela rozšíriť rubriku Názor.  Aby sa tu našiel priestor pre množstvo zaujímavých príspevkov, ktoré viac propagujú národnú spolupatričnosť a hrdosť, oslovia najmä mladšiu generáciu a v konečnom dôsledku rozšíria rady tvojich obdivovateľov.

Držím ti palce. Aby sa ti naďalej a ešte lepšie darilo. Moja druhá celoživotná láska, moja PRAVDA.

 fotka

Odcudzení

13.11.2014

Vzácna súdržnosť a jednota navštívila ČSSR v novembri 1989. Štrngajúce kľúče, sťaby Vianočné zvonce spievali piesne víťazstva, mieru a pokoja a predpovedali nový život. Žiaľ len chvíľu trvalo novembrové opojenie. Spievajúce kľúče sa rýchlo vymieňali za kľúče a zámky od pokladní, trezorov, ba aj bráničiek a bytov. Spolupatričnosť odplávala do kalných vôd [...]

Kde sa nekradne?

05.11.2014

Od „nežnej“ (1989) sme si na všeličo zvykli.Najviac na rozkrádanie spoločného majetku, ktorý „nenávidený“ režim po druhej svetovej vojne nadobudol. Komunisti (najmä v začiatkoch, teda po roku 1948) akékoľvek rozkrádanie tvrdo trestali. Jáchymovské uránové bane popri politických a náboženských „zradcoch“ národa zapĺňali aj rozkrádači [...]

Viditeľná korupcia!

21.10.2014

Novodobý hybridný výplod justičnej praxe s jemným názvom „dohoda o vine a treste“, vyklonovaný niekde na Sicílii alebo nebodaj v Texase, nemá v našich končinách korupciou preťaženého súdnictva šancu. Trvalo dva roky od opakovanej bitky pred nitrianskym barom, keď jeden zo šiestich bitkárov, podľa mňa ako vojak z povolania ten najpovolanejší, so srdcervúcou [...]

migranti na poľsko-bieloruskej hranici

VIDEO: Rebríky, palice, plyn, agresívni ľudia. Lukašenko znova zaplavuje Poliakov migrantmi

19.04.2024 10:00

Poľsko znovu čelí návalu cudzincov, ktorí sa z východného smeru usilujú preniknúť na jeho územie.

policia meranie rachlosti radar

Pezinská Baba nie je diaľnica. Vodič dvojnásobne prekročil rýchlosť, prišiel o „papiere“

19.04.2024 09:56

Vodič išiel na Pezinskej Babe rýchlosťou 137 kilometrov za hodinu.

čečenci

Čečensko a Dagestan na nože. Opitého ministra zatkli, Kadyrov poslal elitné komando

19.04.2024 09:23

Pre ministra si na hranice prišlo 14 áut. Jednotka Achmat, známa aj ako kadyrovci, sa pracovníkom dagestanského ministerstva vnútra vyhrážali sa zabitím.

ukrajina

Hrozivý scenár CIA: Ukrajina môže vojnu s Ruskom prehrať už tento rok

19.04.2024 07:50

Bill Burns tiež na príklade ilustroval, ako veľmi ukrajinským silám chýba munícia.

vlado1933

Vlado Kozubík, Dôchodca

Štatistiky blogu

Počet článkov: 24
Celková čítanosť: 80717x
Priemerná čítanosť článkov: 3363x

Autor blogu

Kategórie